Dunkirk. Volgens de kenners één van de beste films ooit en groot kanshebber bij de Oscars. De trailer zag er gelikt uit en het feit dat de film deels is opgenomen op Urk maakt het voor ons Hollanders nog iets interessanter om naar te kijken. Na alle goede kritieken namen we de proef op de som en bekeken de film in de IMAX zaal van Pathé Schouwburgplein in Rotterdam. In het midden van rij 6.

Is het slim om op rij 6 te zitten bij een IMAX bioscoopfilm? Uh, nee. Probeer op een zo hoog mogelijke rij kaartjes te krijgen. Het moet gezegd worden: het geluid was goed en hard. Zeg maar heel hard en het scherm was groot. Niet gewoon heel groot maar allejezus heel erg groot. Zo groot dat je moeite moest doen om de ondertiteling te lezen en tegelijkertijd de beelden te kunnen zien. Allemaal luxe problemen natuurlijk, kijk je ‘m via een of andere dubieuze torrent site dan is er weer wat te zeiken over de kwaliteit. Eigenlijk is het nooit goed.

400.000

Dunkirk vertelt het legendarische verhaal over de evacuatie van 400.000 soldaten in juni 1940, die door het oprukkende Duitse leger vast zitten op het strand van Duinkerken. Het was de hoogste prioriteit van de Engelsen om hun manschappen terug te halen om een eventuele invasie van de Duisters te kunnen weerstaan. Vanwege de ondiepe kuststrook konden de marineschepen niet dicht genoeg bij de kust komen, daarop besloot de Engelse marine alle boten te vorderen die in de zuidelijke havens lagen. Vissersbootjes, plezierjachten, alles wat maar kon varen werd gevorderd.
Dunkirk strand
Uiteindelijk lukte het om 335.000 manschappen terug te halen naar Groot-Brittannië. Zij zagen zichzelf als losers, die hadden gefaald om de Duitsers te verslaan en zijn gevlucht als ratten met de staart tussen de benen. In werkelijkheid werden ze binnengehaald als helden. Ingrediënten genoeg voor een klassieker zou je zeggen maar Christopher Nolan, de producer, laat wat dingen na om het echt goed te maken.

Waarom geen computeranimaties gebruikt?

Zo komen er geen computer animaties in Dunkirk voor, een gemiste kans want die 400.000 figuranten op het strand heb ik niet gezien. De bijna 1000 gevorderde bootjes die hielpen bij de evacuaties heb ik ook niet kunnen ontdekken. Uiteraard zag je wel een paar honderd man op het strand staan en een tiental bootjes maar je krijgt nooit het idee dat hier een enorme historische evacuatie plaatsvindt.
Dunkirk soldatenDaarnaast wijkt Christopher Nolan ook af van de werkelijkheid, althans de volledige werkelijkheid. In de film lijkt het alsof de Royal Air Force slechts een paar Spitfires ter beschikking had om de manschappen te verdedigen, terwijl er meer dan 3000 vluchten zijn geweest tijdens de evacuatie. Hetzelfde geldt voor het aantal schepen dat de marine kon inzitten, in de film zijn slechts een aantal marineschepen te zien, in werkelijkheid had de marine bij 40 fregatten en meer dan 300 andere schepen ingezet.
Dunkirk spitfires
De verhaallijnen zijn flinterdun; je volgt een paar hoofdpersonen. Uiteraard een jonge Engelse soldaat, een kapitein van een plezierbootje, de opperbevelhebber van de marine en een piloot. Eerlijk is eerlijk: de vliegtuigscenes zien er goed uit, maar na een paar keer heb je dat wel gezien. Jammer genoeg begint de film direct op het strand, ik had liever gezien hoe het zo kwam dat ze daar in Duinkerken terecht kwamen. Oja, het meeste aparte van de film: je ziet geen enkele Duitser.

Is het dan alleen maar matig? Nee, het is echt wel een aardige film. Niet de beste ooit en in mijn ogen zeker niet Oscar waardig. Vooral omdat je een stukje beleving mist, je voelt nooit die angst van soldaten om achtergelaten te worden. En je mist het massale, die 400.000 soldaten op een strand en die armada aan plezierbootjes die hen komt redden. Een gemiste kans, dit zal nooit een WO2 klassieker worden.

Afbeeldingen © Filmdepot.nl