‘Nee, niet weer een Wolverine film….’
Dat was mijn eerste reactie nadat ik de titel voorbij zag komen. De eerste twee films met The Wolverine in de hoofdrol waren nou niet echt toppers te noemen. X-Men Origins: Wolverine (2009) was de eerste film. Hierin gaat voornamelijk over het verleden van Wolverine. Ondanks de matige kritieken worden de inkomsten geschat op een kleine 180 miljoen dollar. Niet slecht voor een film. Dit roept natuurlijk om een tweede film. En die kwam er.

Logan woestijn

De tweede film, The Wolverine uit 2013, gaat vooral over Wolverine in het heden. Wederom met Hugh Jackman in de hoofdrol. Weer werd hij geprezen om zijn acteerwerk maar de overall kritieken waren niet om over naar huis te schrijven. En het kon de bioscoopbezoekers niet deren, maar liefst 360 miljoen dollar leverde de tweede solo film van Wolverine op.

En nu dan de derde Wolverine film: Logan. Wolverine werd geboren als James Howlett, maar staat meer bekend als Logan. Hij is een gemuteerde superheld uit de Marvel comics. Hoe dat allemaal in elkaar steekt is te ingewikkeld om zo even uit te leggen, kijk dan alle 10 de X-Men films en lees de strips zou ik zeggen. Of check deze site even.

Voor de negende keer kruipt Hugh Jackman in de huid van Logan alias Wolverine. Hij heeft gezegd dat dit zijn allerlaatste Wolverine film zou worden, dus weet je eigenlijk al wel hoe de film zou moeten gaan eindigen…. of toch niet? (* Voor de mensen die het willen weten; het antwoord staat onderaan dit artikel) Professor X speelt ook weer een rolletje in deze Wolverine film.

Logan Professor X

Het laatste deel van The Wolverine reeks

Speelt zich af in de post apocalyptische toekomst in het jaar 2029. Logan is een wat lompe, asociale, getraumatiseerde man die, na het verlies van zijn mutant vrienden en zijn steeds zwakker wordende lichaam, zijn heil zoekt in de drank. Als limo driver is de combinatie drank en rijden geen gelukkige. Zeker niet wanneer, als hij zijn roes ligt uit te slapen achterin zijn limo, zijn chromen wieltjes worden gestolen door een stel Mexicaanse gangsters. Logan probeert dit met praten op te lossen maar het eindigt in een bloedbad waarbij de ledematen in het rond vliegen!

Hell yeah! Dat is wat we willen zien en dit krijg je ook genoeg te zien. Volop actie in deze film en wie krijgt er nou geen genoeg van die vlijmscherpe messen uit zijn handen? Door dit kleine akkefietje zijn er plotseling ook mensen naar hem op zoek, niet naar Logan zelf maar naar iemand die zijn hulp nodig heeft. Die iemand blijkt een Mexicaanse verpleegkundige te zijn, Gabriela, zij werkt in een ziekenhuis waar, in het diepste geheim, gemuteerde kinderen worden verwekt en opgeleid tot killers. Door problemen wordt het project opgedoekt en worden alle kinderen geïnjecteerd zodat zij zouden sterven.

Gabriela slaat op de vlucht met één van de kinderen. Een meisje genaamd Laura Kinney, projectnaam X-23, moet naar een speciale plek gebracht worden in North Dakota. Hier zouden alle gemuteerde kinderen samenkomen. Aan Logan de taak om dit te volbrengen. Je voelt het al een beetje aankomen en later wordt het ook bevestigd; Laura is de dochter van Logan, althans zijn DNA is gebruikt om Laura te creëren in die Mexicaanse kliniek. Prachtrol van Dafne Keen, zegt geen woord in de eerste anderhalf uur, daarna volgt een Spaanse spraakwaterval.

Logan Laura

Eerlijk is eerlijk, Logan is eindelijk op het niveau dat een Wolverine film verdient. Tuurlijk er zijn wat zwakke scenes en de film duurt allemachtig lang maar het moet gezegd worden, dit is de allerbeste Wolverine film. Al was dat natuurlijk niet heel erg moeilijk, maar toch. Wie weet komt er nog een vervolg, er blijken toch nog wat gemuteerde kindjes rond te lopen… of heb ik nu te veel verklapt?

* Yep, hij gaat dood