Tijdens zijn theatertour, zei de Jong dat zijn nieuwe album ”waarschijnlijk ergens dit jaar” wel zou komen. Als liefhebber zit je daar niet op te wachten. Je wilt een datum, maar Spinvis is niet een man die zich laat opjutten. Het komt zoals het komt en creativiteit laat zich niet dwingen. Gelukkig dat het nog vruchtbare maanden zijn gebleken voor Spinvis; nog geen twee maanden na die uitspraak is Trein Vuur Dageraad verschenen.

Als je Trein Vuur Dageraad beluistert, ontdek je toch steeds meer invloeden die wat commerciëler klinken dan bij zijn eerste albums. Er zit, net als bij de vorige plaat ‘Tot ziens Justine Keller’, een eenheid in het album. Het vertelt een verhaal, er zit één gevoel achter en alle tracks zijn met elkaar verbonden.

Gelaagdheid

Wat keer op keer opvalt bij Spinvis albums is de gelaagdheid. Het wringende element van prachtig op elkaar afgestemde instrumenten, en één ruwe wat lijkt ongepolijst spoor dat er op de achtergrond doorheen geweven zit. Trein Vuur Dageraad klinkt in eerste instantie een stuk perfecter, maar – zoals men altijd dient te doen met een Spinvis album – luister de muziek eens op een goede koptelefoon en be prepared to be amazed.

Verhalen

Trein Vuur Dageraad is, zoals in het artikel over de theatertour al uitgebreid aan bod is gekomen, geïnspireerd op verhalen. Verhalen die je maakt met een combinatie van woorden die in eerste instantie niets met elkaar te maken hebben. Tekstueel lijkt dit ook de insteek van het album. Er zijn losse zinnen, mooie poëtische elementen. Erik de Jong zei eens in een interview met FaceCulture dat het grappig is hoe Nederlanders altijd de betekenis willen weten. Wij zijn concrete mensen die moeten weten waar het over gaat. De Jong legt uit dat dit in Franstalige popmuziek niet speelt. ”Je weet wel wat hij bedoelt, of niet, maakt niet uit.”

Dat element is nog verder gegroeid in Trein Vuur Dageraad. Je kunt je eigen verhaal maken, het past bij ieder mens.

Conclusie

Na jaren wachten is het altijd spannend wat je van een artiest kunt verwachten. Spinvis is er gelukkig zo één die groeit en vernieuwt, maar niet een compleet andere richting inslaat. Trein Vuur Dageraad is voor de liefhebber een prachtige toevoeging, maar ook nieuw publiek zal – met de wat commerciëlere invloeden – zijn weg naar Spinvis wel gaan vinden.

Schaf Trein Vuur Dageraad aan via bol.com.
Voor meer informatie over Trein Vuur Dageraad, bekijk je het uitgebreide verslag van de nieuwe show van Spinvis.