Hierbij mijn allereerste schrijfsel ooit: review Assassin’s Creed Syndicate

Het allernieuwste deel van de Assassin’s Creed reeks speelt zich af in Londen ten tijde van de industriële revolutie. Zoals in ieder deel ziet de stad er weer piekfijn uit, van de smerigheid in arbeiderswijken rondom fabrieken tot alle pracht en praal van de Big Ben en Buckingham Palace, inclusief de marcherende Queen’s Guard.

Voor wie niet bekend is met de Assassin’s Creed games hier een kleine introductie. In alle delen maken de Tempeliers de dienst uit en is het aan het sluipmoordenaars gilde de taak om de gevestigde orde neer te halen. Tijdens de kruistochten in de 12e eeuw, de Renaissance 300 jaar later, de Amerikaanse- en Franse revolutie, altijd was er een Assassin om de mensheid te redden van de Tempeliers. Oftewel zo veel mogelijk vijanden afmaken met je ‘hidden blade’ in steeds een andere setting.

In dit deel is dat niet anders. Voor het eerst kun je kiezen uit twee personages, de tweeling Jacob en Evie Frye. De heetgebakerde Jacob zou beter zijn in één- tegen één gevechten en de meer bedachtzame Evie beter in stealth. In de praktijk maakt het niet veel uit met welk karakter je speelt, met beide kan je makkelijk de strijd aan. Gaandeweg het spel kun je door verzamelde XP punten de skills verbeteren van de tweeling. Evie kan uiteindelijk onzichtbaar worden als ze in sluipmodus stil staat en dat is verdomd handig in sommige missies!

Queens GuardJacob FryeSyndicate by nightEvie FryeArtwork Big Ben Zipline

De verhaallijn bestaat uit een kleine 40 missies, in 9 verschillende delen. Deze kun je op de Rambo manier spelen door rechttoe rechtaan op je doel af te gaan maar een beetje gamer gaat voor de 100% synchronisatie door ook de extra doelstellingen te halen. Een doelstelling kan zijn onopgemerkt te blijven, minimaal aantal moorden vanuit de lucht, moord uit dekking of een stukje piano te bespelen zonder valse noot. Dit maakt het spelen net iets uitdagender. Gelukkig is er ook een replay optie om missies achteraf nog eens te doen. Interessant omdat je verder in de game betere skills en wapens tot je beschikking hebt, zodat het halen van die ene missie in het begin, die ene waar je al drie dagen niet van kon slapen, nu een fluitje van een cent is geworden.

Een leuke uitbreiding op de verhaallijn is een uitstapje naar de Eerste Wereldoorlog. In een gebied rondom de Tower Bridge zijn er diverse missies te doen, inclusief een ontmoeting met Sir Winston Churchill. In het voorgaande deel Assassin’s Creed Unity was er ook zo’n uitstapje maar dan naar Parijs tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Naast de verhaallijn zijn er ook een heleboel side missies te doen. Londen bestaat uit 6 wijken die veroverd moeten worden. In het begin zijn de Blighters overal aan de macht, door het veroveren van fabrieken met kinderarbeid, het kidnappen van leiders, premiejachten en het aanvallen van de Blighters thuisbasis in de wijk krijg je meer controle over de buurt. Elke wijk eindigt met een gevecht tegen een eind baas, als je deze wint neemt de gang van de tweeling ‘The Rooks’ de wijk over.

Gang Leader BlightersLeap of FaithTrain CombatGang WarThames River

Tijdens het rond banjeren in Londen kom je verschillende historische figuren tegen als Charles Darwin, Karl Marx, Charles Dickens, Florence Nightingale en Queen Victoria. Zij vragen je om hulp en uiteraard doe jij je best om te helpen, alles voor XP en geld toch! Overal in de stad vind je ‘bookies’, mannetjes waarbij je mee kan doen aan gevechten of koetsraces door Londen, meer winnen is meer verdienen!

Collectables zijn ook weer ruimschoots aanwezig in de game, geldkisten, muziekdoosjes, bierflesjes, bloemen, tekeningen, brieven van de Koningin en brieven van het front in het Eerste Wereldoorlog gedeelte. Ze spelen geen rol in de verhaallijn maar om de 100% synchronisatie te halen moet je aan de bak! En dat is toch wel een dingetje die 100%!

Mijn conclusie: Het vorige deel had veel last van bugs en maakte de hoge verwachtingen niet waar. Dit deel moest de wederopstanding worden van de reeks, de dood of de gladiolen. En het zijn de gladiolen geworden! Assassin’s Creed Syndicate is gewoon heel erg leuk om te spelen en de twee speelbare personages een goede toevoeging aan de game. Het gerucht gaat dat Ubisoft de Assassins’s Creed reeks niet meer jaarlijks wil uitbrengen, maar om de twee jaar. Persoonlijk zou ik dat heel jammer vinden, ben een groot fan! Gelukkig zijn er al wel twee uitbreidingen gekomen om het lange wachten iets te verzachten, waaronder één met Jack the Ripper, klinkt veelbelovend!

Review: Assassin's Creed Syndicate
Graphics85%
Gameplay85%